wtorek, 3 lutego 2015

Mamo zrób mi kaszkę! - pomysły na domowe kaszki dla maluszków

         Gdy tylko zaczęłam wprowadzać kaszki do diety Tomusia, nawet do głowy mi nie przyszło, żeby przygotować je ze składników, które miałam w domu. Zapewniam, że moje kaszki są szybkie w wykonaniu tylko oprócz miseczki, zabrudzimy jeszcze garnek i młynek do kawy :)
       Domowe kaszki przyrządzam z kaszy jaglanej, płatków jaglanych, płatków ryżowych, kaszki kukurydzianej i kaszy manny.

   

       Na sam początek dla najmlodszych zuchów polecam płatki ryżowe, gdyż  mają neutralny smak. Pamiętajcie jednak, że kaszki ryżowe mogą powodować zaparcia, dlatego wprowadzajcie je stopniowo i w małych ilościach, żebyście mogli zaobserwować jej działanie u Waszego malucha. 



       Następnie możecie wprowadzić kaszkę kukurydzianą (w odróżnieniu od kaszki kukurydzianej ma bardziej wyrazisty smak i nie ma właściowości zapierajacych). Według nowych zaleceń podaje się ją w 7. miesiącu życia jako dodatek do mleka lub rozrobioną wodą. Jednak, jeżeli niemowlę karmione mlekiem modyfikowanym sprawia wrażenie głodnego, to można mu taka kaszkę podać już wcześniej - od 5. miesiąca. Zawiera dużo białka, składników mineralnych i błonnika. 


          Na koniec kaszka jaglaną. Jest delikatna w smaku i bogata w fosfor, żelazo i witaminę A. Ma też sporo tłuszczu, w tym cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wg. zaleceń można ją wprowadzić w 9 msc życia dziecka. Ja podałam wcześniej, ale to od Was mamuśki wszystko zależy :). 

     
      Kasza manna w odróżnieniu od kaszki kukurydzianej i jaglanej zawiera gluten, dlatego należy wprowadzać ją do diety dziecka ostrożnie. Pamiętajmy jednak, że stopniowa ekspozycja na gluten jest wskazana, gdyż ma uchronić dziecko przed jego nietolerancją i zachorowaniem na celiakię. - od 5 miesiąca.


Kaszka ryżowa

 ok 30g  płatków ryżowych
 ok 100 ml wody
 opcjonalnie stewia lub jak wolicie cukier
 dowolne owoce ( jabłko, maliny, banan, brzoskwinia, morela) - owoce zetrzyj lub pokrój w małe kawałeczki

W młynku do kawy, zmiel na proszek płatki ryżowe. W małym garnuszku zagotuj wodę. Zmielone płatki ryżowe z dodatkiem dowolnych owoców, gotuj na małym ogniu przez ok 2 min, aż kaszka zgęstnieje. Jeżeli wyszły Wam za gęste, dolejcie wody lub mleka modyfikowanego. Na koniec wszystko możecie dosłodzić odrobiną cukru lub stewii.

płatki ryżowe z jabłkiem


   Podobnie jest z kaszą jaglaną, płatkami jaglanymi i kaszka manna (oczywiście kaszy manny nie musicie mielić). Jeżeli Wasze dzieci są już większe to płatki ryżowe i płatki jaglane podajemy w całości:) Po ugotowaniu są bardzo miękkie. Niestety mój 7 miesieczny Tomi niezmielonymi jeszcze się dławi. Śmiało zamiast owoców możecie dodać soczek domowej roboty czy łyżeczkę konfitury z dozwolonego owocu.(najlepiej własnego wyrobu). Co do ilości kaszki czy płatków oraz wody najlepiej jak sami wyczujecie swoje proporcje. Ja zawsze robie na oko :) Do dzieła Mamuśki :)

* zdjęcia zapożyczone z internetu :)

6 komentarzy:

  1. Mi najlepiej podchodzi kasza manna - może to nawyk jeszcze z dzieciństwa:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dla Tomiego najlepiej kaszka kukurydziana

      Usuń
  2. Ja tak zwany grysik uwielbiam :-) niestety dzieci zraziły się do niego w przedszkolu :-(


    Pozdrawiam
    ewanka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grysiku jeszcze nie było w nasztm menu :)

      Usuń
  3. Skąd bierzesz tyle pomysłów?

    OdpowiedzUsuń
  4. heheh wiedza zdobyta na dietetyce, internet i książki :)

    OdpowiedzUsuń